fbpx

Hashtags, #moetdatecht?

Hashtags gebruiken op social media, moet dat echt? Het antwoord is simpel, JA! 

 
Elk social media kanaal vraagt om een andere aanpak. Dit komt omdat elk kanaal met een ander algoritme werkt, andere functies heeft maar ook omdat elk kanaal een ander belangrijk doel heeft. 
 
Dezelfde content plaatsen op elk kanaal is een no-go en dat geld ook met hashtags, want moet je eigenlijk wel op elk kanaal hashtags gebruiken, hoeveel moet je er dan gebruiken en hoe kom ik erachter welke het beste werken? Ik ga het je allemaal vertellen!

Hashtags gebruiken op Instagram

Dit is hét platform voor hashtags! Wil jij meer bereik met jouw content dan MOET je hashtags gebruiken op Instagram, doe je dit niet dan kan je het wel vergeten…
 
Er zijn miljoenen opties voor het gebruik van hashtags, hieronder wat tips om te bepalen hoe jij die hashtags gaat inzetten:
 
  1. Om te kiezen welke hashtags jij het beste kan gebruiken doe je een hashtag onderzoek. Dit hoeft niet mega veel tijd in beslag te nemen, het vergt alleen even de juiste aandacht.                                                                                          
  2. Ga opzoek naar ‘kleine’ en ‘grote’ hashtags. Met klein en groot bedoel ik het bereik wat een hashtag heeft, kies jij voor een hashtag met veel bereik dan verdwijnt jou bericht snel naar beneden. Daarom is het belangrijk hier en goed balans in te vinden!                                                                                                                
  3. Maak een mix tussen Engelse en Nederlandse hashtags. Bedenk ook goed waar jouw doelgroep op gaat zoeken.        
  4. Mag dat? Jazeker! Kijk naar wat jouw concurrentie doet, neem dit niet precies over maar haal er inspiratie vandaan.                                  
  5. Gebruik ze alle 30. Je mag in totaal 30 hashtags gebruiken, doe dit ook!                                                                       
  6. Zet ze in een reactie. Persoonlijk vind ik dit gewoon mooier staan, je ziet de hashtags niet in de caption en dat maakt het een stuk overzichtelijker. Voor het bereik maakt het geen enkel verschil.

Hashtags gebruiken op Facebook

Ik zal direct eerlijk zijn, hashtags op Facebook hebben niet veel nut. Er is nooit bewezen dat ze het bereik van een bericht vergoten. Facebook werkt nou eenmaal heel anders dan Instagram of LinkedIn en mensen gaan hier niet op hashtags zoeken. 
 
Wil je ze alsnog gebruiken? Hieronder een aantal tips:
 
  1. Gebruik er maximaal 4. Het staat gewoon niet mooi in je bericht en er is geen manier om ze te ‘verstoppen’.
  2. Verwerk ze in de tekst, dit doe je heel simpel door een # voor het woord te zetten. Dit staat beter dan ze onderaan op te sommen!                                            
  3. Gebruik alleen nuttige hashtags die relevant zijn voor jouw bericht

Hashtags gebruiken op LinkedIn

Hashtags gebruiken
Op LinkedIn werkt het zeker wel om hashtags te gebruiken, alleen gelden hier wel wat andere regels dan op Instagram. Zo hoef je er echt geen 30 te gebruiken en moet je ze ook zeker niet in een reactie plaatsen. 
 
Hieronder wat tips:
 
  1. Verwerk ze (net als op Facebook) in je bericht. Dit staat mooier, het heeft verder niks met het bereik te maken.    
  2. Verwerk je de hashtags niet in je bericht? Dan heeft LinkedIn hier speciaal ruimte voor gemaakt, ook worden er vaak suggesties gegeven!                                          
  3. Je kan hashtags toevoegen aan je bedrijfspagina, hierdoor ben jij beter vindbaar en kunnen mensen jouw pagina snel volgen.                                                          
  4. Ga opzoek naar de hashtags die jij wilt gebruiken en bekijk wat voor content daaronder gedeeld wordt. Bepaal aan de hand daarvan of die hashtag ook geschikt is voor jouw content!                                                                           
  5. Jij kunt zelf ook hashtags gaan volgen, zo kun je interessante content tegenkomen en kan je direct bepalen of jij die hashtag ook kan gaan gebruiken!
michelle van Laar

michelle van Laar

Michelle is een gedreven marketeer die persoonlijkheid, lef en gezond verstand op de juist wijze combineert.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Copyright 2020 © Michellevanlaar.nl | Alle rechten voorbehouden | Onze algemene voorwaarde en privacyverklaring zijn van toepassing