fbpx
contentkalender

Een content kalender voor consistentie

De ene dag zit je bomvol inspiratie en bedenk je de leukste plaatjes, verhalen en grapjes. De volgende dag weet je niet waar je het moet zoeken en zit je uren naar je scherm te staren in de hoop dat er wat te binnen schiet. Is dit voor jou ook zo herkenbaar? 

De content kalender​

Om te voorkomen dat je doelgroep de ene week overspoeld wordt met berichtjes en leuke content, en de andere week niks van je hoort is de contentkalender een perfecte oplossing! Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is. Het is dus een duidelijk en gestructureerd overzicht van de content die je binnenkort gaat posten. 

Waarom zou ik een content kalender gebruiken?

Waarom zou je een content kalender gebruiken?
  • Je vergroot het overzicht: zowel voor jezelf als voor medewerkers
  • Je zit nooit zonder content!
  • Het versterkt de samenwerking binnen en buiten het team: iedereen heeft inzicht en weet wie er wanneer verantwoordelijk is
  • Je geeft content een plek binnen je organisatie: zo gaan mensen mee denken en kunnen er creatieve ideeën ontstaan! 

Hoe ziet een content kalender eruit?nk it up!

Contentkalenders zijn er in veel verschillende vormen en maten. Je kunt ze zelf maken maar ook templates downloaden of zelfs ingevulde contentkalenders aanschaffen! Maar er zijn in ieder geval een aantal kenmerken die altijd in een content kalender terugkomen:
 
  • Datum; word weergegeven in een kalender als maand, week of dag
  • Onderwerp; waar gaat de content over
  • Doel; wat is het doel? Bijvoorbeeld naamsbekendheid of verkoop
  • Type content; in welke vorm word de content gemaakt, bijvoorbeeld een filmpje of foto
  • Doelgroep; wie is de doelgroep
  • Welk medium; welk medium word gebruikt, bijvoorbeeld facebook, twitter of instagram
  • Verantwoordelijke; wie schrijft de content en wie is de verantwoordelijke voor het posten

Evalueer​

Plan bijvoorbeeld eens in de 2 maanden een evaluatie in. Vraag medewerkers om hierbij te zitten, hierdoor wordt er uit verschillende hoeken naar je content gekeken!

 
Welke content werd goed bekeken en welke content presteerde minder goed? Het is belangrijk om te kijken waarom het ene bericht wel veel bereik heeft en het andere bericht niet. Licht dit bijvoorbeeld aan de dag en het tijdstip van plaatsing? Of doen filmpjes het voor jou business beter dan een foto. Schrijf je waarnemingen op en gebruik dat voor de volgende keer!
 
HIER vind je een kalender met content ideeën! Wil jij een uitgebreide content kalender waarin je kan invullen wie wanneer wat moet posten? Stuur ons dan hieronder een berichtje!
michelle van Laar

michelle van Laar

Michelle is een gedreven marketeer die persoonlijkheid, lef en gezond verstand op de juist wijze combineert.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Copyright 2020 © Michellevanlaar.nl | Alle rechten voorbehouden | Onze algemene voorwaarde en privacyverklaring zijn van toepassing