fbpx

Captions schrijven voor Instagram

Captions schrijven, voor de een verschrikkelijk voor de ander een makkie. Ze moeten pakkend, uniek en inspirerend zijn, niet te vergeten dat het moet aansluiten bij jouw doelgroep.

Om je een beetje op weg te helpen heb ik hieronder wat handige tips opgesteld!

 

7 tips voor het schrijven van een caption op Instagram

1. Vragen, vragen en vragen

Van je volgers moet je het hebben, stel dus ALTIJD een vraag. Waarom? Hieronder 2 redenen.

  • Je creëert interactie waardoor mensen sneller op jouw post zullen reageren, dit vergroot je bereik en dat is precies wat je wilt!
  • Mensen blijven langer op jouw post staan en dat ziet Instagram! Ook dit is goed voor het bereik van jouw content!

2. To the point

Wees duidelijk in je caption. Natuurlijk wil je een verhaal vertellen en de caption mag best wat langer zijn, maar praat niet 5 alinea’s vol over onzin. Mensen haken af en tonen dan geen interactie. Kom daarom snel to the point of maak het zo interessant dat ze hoe dan ook doorlezen!

Jij wilt dat mensen snappen wat je wilt overbrengen, door snel tot de kern te komen weet je zeker dat dit gelezen wordt. Als je hier te lang mee wacht dan is de kans groot dat lezers al zijn afgehaakt.

3. Funk it up!

Door witregels en emoji’s te gebruiken fleur je de tekst op.

Lees jij lange lappen tekst op social media? IK in ieder geval niet ;). Plaats daarom op de juiste plekken een witregel voor de leesbaarheid en maak de tekst aantrekkelijker door emoji’s.

Onthoud… hoe langer iemand op jouw post staat en hoe meer interactie er getoond wordt, hoe beter jouw content wordt weergegeven!

captions schrijven voor instagram

4. Lever waarde.

Dit is zo belangrijk! Naast dat we het een stuk interessanter vinden laat je op deze manier ook zien dat je een expert bent in wat je doet. 

Vertel over je expertise en neem mensen mee in jouw wereld. Goede opties zijn ook om actueel nieuw te delen of veranderingen binnen de branche.

5. Call to action

Dit wordt massaal vergeten.

Je hebt het vast vaker voorbij zien komen, ook op Instagram is dit een belangrijk punt. Zet in je tekst een call to action, vertel bijvoorbeeld dat er op je website meer te vinden is. Plaats in de tekst een call to action, tenslotte maak je de content met een doel. Vermeld onderaan de caption wat je wilt dat ze doen, bijvoorbeeld een kijkje nemen op je website.

Het is zonde maar toch vergeten mensen dit vaak erbij te zetten. Zie het als gratis reclame en verkeer.

6. Wees zichtbaar

Zichtbaar zijn, dat is waarschijnlijk de reden dat je gestart bent met Instagram.

Met het schrijven van je caption bepaal je nog niet hoe zichtbaar je gaat zijn. Dit bepaal je bij de keuze voor de hashtags. Gebruik ALTIJD hashtags onder je content, lees er meer over in de blog ‘Hashtags, #moetdatecht?’

7. Vertel een verhaal

Door de informatie die je wilt delen te koppelen aan een verhaal wordt het beter onthouden. Het is nou eenmaal zo dat onze hersenen informatie beter opslaan als het in een verhaal vorm verteld wordt.

Weet je de rekensommetjes van vroeger nog? Jantje heeft 8 snoepjes, hij geeft er 1 aan Gijs en 2 aan Piet, hoeveel snoepjes heeft Jantje nog? Dit is niet voor niets gedaan, onze hersenen onthouden het verhaal en koppelen de informatie daaraan.

Koppel informatie bijvoorbeeld aan een persoonlijk verhaal!

michelle van Laar

michelle van Laar

Michelle is een gedreven marketeer die persoonlijkheid, lef en gezond verstand op de juist wijze combineert.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Copyright 2020 © Michellevanlaar.nl | Alle rechten voorbehouden | Onze algemene voorwaarde en privacyverklaring zijn van toepassing